פרויקט כלכלה- עמותת ההורים

פרויקט כלכלה לדרג ד'

 

התלמידים ערכו היכרות עם תהליך של בניית תקציב והבינו את השיקולים השונים העומדים בתהליך מורכב זה.

 

מושגים מרכזיים שנלמדו בשיעור :

 

  1. תכנון תקציב – תהליך בו אנו בודקים את כמות המשאבים שיש לנו (כגון : כסף, זמן, טכנולוגיה) ומתכננים כיצד להשתמש במשאבים אלו לצרכים השונים שלנו. התקציב יכול גם לקבוע שחלק מהמשאבים נחסוך לשעת הצורך בעתיד (לחופשה או למקרים בלתי צפויים הדורשים שימוש במשאבים).
  2. סדר עדיפויות – דירוג לפי חשיבות הדברים. סדר העדיפויות יקבע את סדר השימוש במשאבים בין הצרכים השונים, ולעיתים גם מה ניתן יהיה לדחות למועד אחר, מאחר ובמציאות – כמות המשאבים שלנו מוגבלת.
  3. מחיר ועלות – ההבדל בין עלות למחיר. התמורה שאנו נדרשים להקדיש על-מנת לקבל דבר מה. מחיר אינו נוגע רק לכסף אלא גם לזמן, תשומת לב, מאמץ מחשבתי, וחפצים. (אבא שהולך לקניות בסופר משלם מחיר שהינו מעבר לסכום הכסף המשולם לרכישת המוצרים. כגון –זמן איכות עם הילד, זמן עבודה נוסף, כאבי גב מהרמת משקל, כסף על דלק ועוד…).

 

לאחר העברת החומר התאורטי באופן אינטראקטיבי עם הילדים, חולקו הילדים לקבוצות של 3/4 ילדים, כאשר כל קבוצה היוותה משפחה בעלת תקציב של 10,000 ₪ לחודש.

ניתנה לכל משפחה צורת עוגת פאי המייצגת את התקציב החודשי, ומחולקת לפי מקטעים של – 2,000 ₪, 1,700 ₪, 1,500 ₪, 1,400 ₪, 1,200 ₪, 1,000 ₪, 600 ₪, 400 ₪, ו-200 ₪.

בנוסף, קיבלו מספר צרכים חודשיים למחיה : דיור, חינוך, בריאות, חסכון, תחבורה, ביגוד, פנאי, חשבונות ומזון.

כל יחידה משפחתית היתה צריכה יחד לחשוב כיצד לחלק את תקציב הפאי בין הצרכים השונים. כלומר – איזה צורך מקבל את העדיפות בעל תקציב ה-2,000 ₪, וכן הלאה… עד לצורך בעל העדיפות לקבלת תקציב ה-200 ₪.

סיכמנו על הלוח בצורת טבלה את סדר העדיפויות השונה של כל יחידה משפחתית, וראינו דיי בברור שחינוך ובריאות קיבלו את תקציב ה-2,000 ₪, ואילו הפנאי נטה לכיוון ה-200 ₪.

כניסה למערכת